В Острозі відбудеться курс лекцій “Євреї та українці: тисячоліття співіснування”

Центр Юдаїки при Національному університеті “Острозька Академія” за сприяння ініціативи «Українсько-єврейська зустріч» (Ukrainian-Jewish Encounter) пропонує курс лекцій Йоханана Петровського-Штерна, професора єврейської історії Північно-Західного університету (Чикаго, США) «ЄВРЕЇ ТА УКРАЇНЦІ: ТИСЯЧОЛІТТЯ СПІВІСНУВАННЯ».

Курс триватиме з 2-го по 9-е червня 2017 року, охоплює 8 лекцій (2 пари кожного дня із перервою); після успішного завершення курсу студентам буде подаровано примірник книги Павла-Роберта Маґочія та Йоханнана Петровського-Штерна «Євреї та українці: тисячоліття співіснування» (Ужгород: Видавництво Валерія Падяка, 2016), а також сертифікат Центру юдаїки при Національному університеті «Острозька академія».

Курс розрахований на студентів бакалаврату старших курсів, магістрантів, аспірантів, докторантів та всіх, хто цікавиться історією євреїв та культурою та історією України.

Лекції відбуватимуться українською мовою з 2-го по 9-те червня 2017 року з 14.00 – 17.00 в аудиторії № 8 (аудиторія Центру юдаїки).

Вимоги до учасників: регулярне відвідання лекцій, виконання коротких письмових завдань та міні-курсова робота. З питаннями реєстрації, а також про поселення (для учасників з інших міст) звертатися до директора Центру Цоліна Дмитра Васильовича, електронна адреса: dmytro.tsolin@oa.edu.ua⬅️.

Євреї та християни на українських землях

Частина перша, 900—1917

 Звідки і коли прийшли євреї на українську землю? Хто такі хозари і яке відношення вони мають до євреїв і слов’ян?Як ставилася до іудеїв православна церква і католицькі магнати? Чим відрізняється єврейська матеріальна культура від слов’янської?  

Цей інтенсивний березневий курс з восьми 2.5-годинних лекцій пропонує новий погляд на східноєвропейську ашкеназську цивілізацію на історичних теренах України. Основну увагу буде приділено культурному, економічному, релігійному, політичному та міжконфесійному аспектам єврейської історії на широкому тлі середньовічної, ранньомодерної та модерної історії України. Під час інтерактивних занять лекційно-семінарського типу, слухачі обговорюватимуть вперше перекладені українською першоджерела з польських привілеїв та цесарських розпоряджень, равіністичних респонсів і єврейських хронік, проповідей хасидських казнодіїв та емігрантського листування; а також ознайомляться з традиційним єврейським мистецтвом. Цей курс послужить потужним підґрунтям для подальшого вивчення єврейської історії та культури в Україні та сприятиме зміцненню єврейсько-слов’янських стосунків.

 

  1. Перша лекція

Київська Русь і хозарське питання, ашкеназська міграція до Східної Європи, польські королівські привілеї

 

Документальні джерела:                            

     1. Лист хозарського царя Йосипа до Хасдаяібн Шапрута, уривок.

  1. «Рекомендаційний» лист київської громади X ст.
  1. Церковний устав князя Ярослава, уривок.
  2. РеспонсЄгудиге-Хасида з Регенсбурга, уривок.
  3. Привілей євреям короля Болеслава Хороброго.
  4. Шломо Йозеф Агнон, «Полін», легенда про єврейське поселення на польських землях.

 

Підручник:                                                   Євреї та українці, с. 1-27.

 

 

  1. Друга лекція

Українські землі у складі Польско-Литовського королівства: Євреї королівських міст і приватних польських містечок, Рада чотирьох земель і єврейська автономія, Хмельниччина і Руїна.

 

Документальні джерела:                              1. Реєстр приватних містечок Брацлавського воєводства, уривок.                     

  1.             Рішення краківського кагалу 1595 р.
  2. Рішення Ваадучотирьох земель 1606 р., 1654 р., уривки.
  3. «Безодня відчаю» Натана Гановера, уривки.
  4. «День гніву» Юрія Косача, уривок.

 

Підручник:                                                   Євреї та українці, с.28-36.

 

 

III. Третя лекція

Українські землі у складі Австрійської та Російської імперій: Розподіли Польщі та становлення Смуги осілості, “Казармене” просвітництво і початок єврейської правової лібералізації; євреї в національно-демократичному і соціалістичному рухах.

 

Документальні джерела:                             1. Указ Катерини II єврейським купцям, уривок.

  1. «Толеранцпатент» Йозефа II та євреї Галичини, уривок.
  2. Указ Миколи I про єврейську рекрутчину.
  3. Полеміка «Основи» і «Сіона» про українсько-єврейські стосунки, уривки.
  4. «Діло» про українсько-єврейський виборчий 1906-7 рр. альянс.
  5. Володимир Короленко про «Справу Бейліса».

 

Підручник:                                                   Євреї та українці, с.37-53.

 

 

  1. Четверта лекція

Єврейське економічне життя: корчмарство, гендлярство, орендарство в Польсько-Литовському королівстві, становлення єврейського пролетаріату і єврейського капіталу в Австро-Угорщині та в Російській імперії, внутрішня і зовнішня міграція 1880-1914 рр.

 

Документальні джерела:                             1. Спогади Бера Біркенталя з Борохова, уривок.

  1. Опис єврейської корчми в броварні з Кам’янця-Подільського.
  2. Звіт картографів з містечок Київської губернії, уривок.

     4.Буковинські контракти, уривки.

  1. Поліцейські рапорти з м. Броди про єврейських мігрантів, уривки.
  2. «Борислав сміється» Івана Франка, уривки.

 

Підручник:                                                   Євреї та українці, с. 91-102.

 

 

  1. П’ята лекція

Традиційна єврейська культура: єврейський життєвий цикл, єврейський фолькльор і містика, єврейське ритуальне мистецтво.

 

Документальні джерела:                             1.РаббіНатанзон зі Львова про «агунот».

  1. Острозький екзорцизм 1739 р.

                                                                       3.Сатанівські надгробні написи XVII ст.

  1. Статут «Сандакім» м. Бар 1760 р.
  2. Статут «Хевракадіша» м.

Староконстантинів, 1836, уривки.

  1. Архівні фото єврейського срібла Галичини.

 

Підручник:                                                   Євреї та українці, с. 103-122.

 

 

  1. Шоста лекція

Релігійне єврейське життя: структура єврейської громади, інститути традиційної освіти, початок і становлення хасидизму, хасидський цадік та українське містечко.

 

Документальні джерела:                             1. Статут кравців, м. Луцьк 1740 р., уривки.

  1. Записна книга солдат Брянського 35-го полка з м. Кременчуг, 1878-1893.
  2. Лист БаалШемТова до ГершонаКутовера, 1748.

4.Рапорт російської поліції про МакарівськогоцадікаДувіда Тверського, 1860 р.

  1. Спогади про Садагору та ІсраеляФрідмана, 1850.
  2. НосонШтейнгард, «ХайеМогаран», уривки.

 

Підручник:                                                   Євреї та українці, с. 123-142.

 

 

VII. Сьома лекція

Єврейська традиційна література: єврейська книга і єврейське друкарство в Україні від Жовкви до Житомира; жанри традиційної літератури: раввіністичніреспонси, їдишистська масова культура,хасидська екзегетика, хасидський фольклор.

 

Документальні джерела:                             1. ЯковАшкеназі, «Цене-рене», уривки.

  1. Леві Іцхок з Бердичіва, «Кедушат Леві», уривки.
  2. Дов Бер з Лініц, «Шивхейха-Бешт», уривки.
  3. «Казки РаббіНахмана», уривки.
  4. АрьєДовБолеховер, Респонса «ШемАр’є», уривки.
  5. Мартін Бубер, «Таємне світло», уривки.

 

Підручник:                                                   Євреї та українці, с. 143-165.

 

 

VIII. Восьма лекція

Новітняєврейська література і театр, українське місто і містечко в єврейскькій літературі, єврейська тема в українській літературі XIX ст.

 

Документальні джерела:                             1. «Штернтіхль» ІсроеляАксенфельда, уривки.

  1. Осип Рабинович, «Наследственныйподсвечник», уривки.
  2. «Глупськ» МенделеМойхер-Сфоріма, уривки.
  3. «Менахем-Мендль» Шолом-Алейхема, уривки.
  4. «Євреї з Барнова» Карла Еміля Францоза, уривки.
  5. «ШвинделесаПархенбліта вандрівка до Америки і назад» Івана Франка.

 

Підручник:                                                   Євреї та українці, с. 167-182.

 

Ласкаво просимо!